Είκοσι χρόνια μαγειρευόταν η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου, είκοσι χρόνια πάνε από τότε που η πρώτη σεναριογράφος Ντέμπορα Ντέιβις είχε βάλει «στολή εργασίας» και «έσκαβε» την ιστορία της διαταραγμένης βασίλισσας Άννας.
Ο τρόπος, ο τόπος οι συνθήκες που την οδήγησαν να βάλει την ιστορία της στο χαρτί (δίνοντάς της τον αρχικό τίτλο «Τhe Balance of Power») είναι το υλικό μιας παράλληλης ιστορίας που έχει το δικό της μοναδικό ενδιαφέρον. Σε μια σχετικά πρόσφατη συνέντευξή της (στο κινηματογραφικό σάιτ «Αwards Daily»), η Ντέιβις -που μαζί με τον Τόνι ΜακΝαμάρα είδαν τα ονόματα τους να ανεβαίνουν στις πρώτες θέσεις στις υποψηφιότητες των φετινών Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου – περιγράφει τα έργα και τις ημέρες ενός λαμπρού σεναρίου που οι πρώτες του ψηφίδες όταν ο 25χρονος τότε Λάνθιμος πάλευε με τις πρώτες του μικρού μήκους.

Βλέποντας το έργο ως θεατής, αναγνωρίζεις την οξύνοια, αλλά και την αρχιτεκτονική μιας γραφής, όπου δεν περισσεύει και δεν απουσιάζει το παραμικρό σημείο στίξης. Με απόλυτα σημερινή γλώσσα (είναι κι αυτό μέσα στα συν της ταινίας) κι ένα σχεδόν πυρετώδες μοντάζ, ο φακός του Λάνθιμου σε οδηγεί στα άδυτα της κρεβατοκάμαρας της Βασίλισσας Άννας της Αγγλίας (1665-1714), όπου πέραν του γενικότερου ζόφου και της αίσθησης του παράλογου, παρακολουθείς τις ραδιουργίες, τα πισώπλατα μαχαιρώματα και τη λυσσαλέα πάλη δύο γυναικών, που προσβλέποντας η κάθε μια σε προσωπικά οφέλη, διεκδικούν την πρωτιά στο κρεβάτι της βασίλισσας Αννας. Ένα ερωτικό τρίο με φόντο τα ανάκτορα της Αγγλίας του 18ου αιώνα.

Η Ντέμπορα Ντέιβις ενδιαφερόταν για τη βασιλική οικογένεια από τότε που θυμάται τον εαυτό της. Της άρεσαν κυρίως οι ιστορίες των Βασιλισσών της Αγγλίας, των «δυνατών γυναικών». Μέχρι που σε μεγαλύτερη ηλικία πλέον έπεσε στην ιδιαίτερη ιστορία της τελευταίας βασίλισσας των Στιούαρτ, της Βασίλισσας Αννας…

Πότε διάβασε πρώτη φορά για τη σχέσης της βασίλισσας και της «συμβούλου της» Σάρα Τσόρτσιλ και αργότερα Δούκισσα του Μπάλμπορο; «Πρωτοδιάβασα την ιστορία σε μια τοπική εφημερίδα που έγραφε “όλοι γνώριζαν ότι η Σάρα είχε ερωτική σχέση με την Βασίλισσα Αννα”. Ως ιστορικός που είχα μελετήσει Ιστορία στο πανεπιστήμιο και άνθρωπος που είχα διαβάσει, μου φάνηκε περίεργο που δεν ήξερα τίποτα για αυτή τη σχέση. Άρχισα να ψάχνω λοιπόν και πολύ σύντομα έπεσα πάνω στο εν λόγω γυναικείο τρίγωνο» .

Η δική της εκδοχή πάνω στο στόρι (γιατί η εν λογω ιστορία έχει γίνει και θεατρικό που ανέβασε το Royal Shakespeare Company πριν μερικά χρόνια) πάει πίσω τουλάχιστον μια 20ετία. «Σκάβοντας» και ανασύροντας υλικό μέσα από αυθεντικές πηγές –και όπως αποδείχτηκε υπήρχαν πολλές – το «στόρι» έπαιρνε σιγά σιγά σάρκα και οστά. Μια από τις αξιόπιστες πηγές της ήταν η τετράτομη αυτοβιογραφία του Ουίνστον Τσώρτσιλ που εξετάζοντας τα έργα και τις ημέρες κραταιών προγόνων του, φτάνει και στην ζωή του Δούκα του Μάλμπορο και την ιστορία του «τριγώνου». Μια άλλη σοβαρή πηγή ήταν τα απομνημονεύματα της ίδιας της Σάρα…

Το πρώτο draft το έγραψε το 1998, χωρίς όμως να έχει την εμπειρία σεναριογράφου. Για να αποκτήσει κάποιες πρώτες βάσεις παρακολούθησε νυχτερινά μαθήματα κι όταν κατάφερε να σουλουπώσει κάπως την ιστορία της πλησίασε την παραγωγό Ceci Dempsey. Εκείνη της είπε τα καλύτερα, αλλά ήταν ανέτοιμη για κάτι περαιτέρω. Την ίδια εποχή έγινε αποδεκτή από το πανεπιστήμιο East Anglia στο τμήμα της συγγραφής σεναρίου και το Balance of Power (έτσι ονομαζόταν τότε) βρήκε έναν πολύτιμο υποστηριχτή .«Με βοήθησε και με επηρέασε ο καθηγητής μου που πραγματικά ενδιαφέρθηκε για το σενάριο μου».

Το 2000 ξαναπήγε στην Ceci η οποία -αυτή τη φορά- φάνηκε πιο ζεστή με το θέμα… Μέχρι όμως να φτάσει το σενάριο στο κατάλληλο πρόσωπο το 2007, την παραγωγό Lee Magiday (κάτι σαν νο1 στην λήψη αποφάσεων για τις νεες παραγωγές) η Ντέιβις έγραφε ξανά και ξανά το ένα draft μετά το άλλο . Το 2010 η Magiday είχε την ιδέα να κάνει το πείραμα, να συνδυάσει «έναν avant-garde σκηνοθέτη με το βρετανικό «costume drama». Kάπως έτσι μπήκε ο Λάνθιμος στο παιχνίδι» (η Lee Magiday είχε ξανασυνεργαστεί με τον Λάνθιμο στον «Αστακό»).
Ηταν άραγε τόσο βιτριολικό και ακραίο όταν το έγραφε;

Ο Τόνι ΜακΝαμάρα (συνσεναριογράφος) και εκείνη δεν δούλεψαν ποτέ μαζί. Η κοινή τους δράση εστιάστηκε αργότερα στο να υποστηρίξουν τη ματιά του σκηνοθέτη. «Γιατί –και πρέπει να το καταλάβετε αυτό- ο Γιώργος (Λάνθιμος) είχε μια απίστευτα δική του ματιά πάνω στο υλικό και ο Τόνι κι εγώ το στηρίξαμε».

Όσο για τον τίτλο, πώς δηλαδή το “The Balance of Power” (Iσορροπία δυνάμεων) έγινε “The Favourite”; Η Ντέιβις λέει ότι ήταν η ιδέα της Dempsey. «Ανατρέχοντας στα απομνημονεύματα της Σάρα βρήκε φράσεις και λέξεις «κλειδιά». Το «the Favorite» ήταν εκείνο που διάλεξε ο Γιώργος”.

 

πηγή: tospirto.net